menu

सत्याग्रह

? ! $

8.2.14

Svatá trojice

Mluvím o sobě jako o ateistovi, ale lžu. Bůh existuje — a jmenuje se Eric Brosius. Vzpomněl jsem si na něj u desátého Might & Magic, protože když se v jednom z měst zastavíte na určitém místě, uslyšíte


Anonymní sampl z libovolné zvukové banky? Dnes možná, ale původ si, pokud máte to štěstí na nikoli fotografickou, ale řekněme fonografickou paměť, nespletete. Pokud totiž v instalačním adresáři Thiefa přejmenujete soubor snd.crf na .zip a rozbalíte, vypadne na vás i bells3.wav a jsme u zdroje. Nejenom tenhle zvuk tam kdysi vložil kytarista z někdejší bostonské kapely Tribe.


Z herního pohledu šlo dokonce o superkapelu! Ten divný pavouk, kterému teče přes tvář pramen vlasů? Greg LoPiccolo, basák a dnes vedoucí výroby u Harmonixu se zářezy na System Shocku nebo Descentu. Ta ostýchavá dáma úplně vlevo? Klávesistka, jejíž hlas nejspíš velice dobře znáte:


Eric stojí hned vedle ní, což je příznačné — ti dva se časem vzali a z Terri Barous se stala paní Brosiusová. Manželčin hlas nejdřív zkroutil do nejděsivější umělé inteligence od HALa z Vesmírné odysey a společně pak naplnili svět Thiefa (kde Terri dabovala mimo jiné Viktorii) rozměrem, který nelze snadno podchytit slovy. Jak popsat, co se mnou dělalo, když se v docích druhého dílu odnikud vzedme následující pasáž?


V těch přelévajících se smyčcích jsem slyšel všechno, od melancholie světa, nad kterým se stahují mračna společenských změn, přes tajemství, ukrytá v jednotlivých skladištích, až po dřevo a kov, vlhčené přístavní mlhou. Podobně pak Brosius kouzlil i na daleko stručnějších plochách. Byl snovačem nálad a neopakovatelných témbrů, zvukem vyprávěl. Nevěříte? Pusťte si do sluchátek jednu z klíčových scén Metal Age a všímejte si, co všechno v ní skřípe a vrže a zvoní a zní:


Přesně tohle jsou čáry, které mi, spolu s hlasem Stephena Russella, budou v novém Thiefovi chybět zdaleka nejvíc. Herní svět starých dílů byl definován zvukem, který vydával, a Brosius se postaral o to, aby i nejbanálnější hučení hučelo s unikátní patinou. Držím autorům z montrealského Eidosu palce, ať se původní genialitě zvládnou alespoň přiblížit, ale v duchu už počítám se zklamáním.

Když ale říkám A, musím doříct i B — konkrétně B jako Busoni, křestním Ferruccio. Fenomenální klavírista z druhé poloviny 19. století ve století nadcházejícím složil několik velice odvážných a hudební vývoj předjímajících skladeb. Jednu jsem si zamiloval: opus 43, nadepsaný Nocturne Symphonique. Necelých devět minut v něm vaří přesně tutéž hudební mlhu, kterou jsem potkal v docích.


Busoniho význam se ztrácí v impresionistické mlze jeho slavnějších souputníků, i když existují hlasy (například můj), volající po skladatelově zpětném docenění nad rámec dobou obdivovaného virtuosa. Až bude příležitost, určitě se o Busoniho hudbě rozepíšu víc, jenže teď musím skočit o necelých šedesát let dopředu ke skladbě Rothko Chapel amerického minimalisty Mortona Feldmana.


O něm, a hlavně o vytržení, které jsem absolvoval na koncertu jeho hudby, už tu existuje záznam, ale tentokrát Feldmana zmíním jako hlavního podezřelého. V jaké souvislosti? Božské, pochopitelně. Nepřekvapilo by mě, kdyby Eric Brosius nikdy neslyšel o Busonim, a nepřekvapilo by mě, kdyby slyšel kompletního Feldmana. Když jsem totiž Rothko Chapel konečně slyšel já, okamžitě jsem byl doma.

Domov je pochopitelně tam, kde je srdce, ale v tomhle případě jde o sídlo na útesu a srdce zlámané: náleží vdově po zesnulém námořním kapitánovi. Potkáte ji ve třetím Thiefovi a Brosius se postará o to, aby vás její žal obejmul.


Feldman sice v kapli, „zasvěcené“ malíři Marku Rothkovi, spíš rozjímá, než aby se vyloženě trápil, ale jeho úsporný hudební jazyk by našel místo v libovolném z Garrettových dobrodružství. Podobně jako legendární zloděj i Feldman operuje v prostoru, který je zdánlivě prázdný, jenže když se pak podíváte do klenotnice, zjistíte, že jste měli návštěvu.


Skutečná kaple nepřísluší žádnému konkrétnímu náboženství a zůstává otevřená kontemplaci věřících i bezvěrců. Pokud se mi někdy naskytne šance podívat se dovnitř, budu mít v otázce, komu se tam klanět, vcelku jasno.

2 komentáře:

  1. Anonymní28/2/14 16:38

    Pro mě osobně je naprosto navěky nezapomenutelnej ten výlet do podzemního města v prvním Thiefovi! Jinak jak se říká, že psát o hudbě je jako tančit o architektuře, zrovna ty Lukáši se s tím umíš popasovat výborně :) Mimochodem, slyšel jsi o / hrál jsi The Novelist? Taky je to zjevení, ale z nějakýho důvodu (protože přišlo později?) nezpůsobilo to pozdvižení jako Gone Home. Docela výstižnej text je tady http://indeegames.cz/recenze/the-novelist/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. The Novelist mám ve frontě, ale fronta je dlouhá a času málo. Nezdvižený pozdvižení bych ale od pohledu připisoval vzdálenější formě i námětu - Gone Home spousta hráčů zkusila, protože tam byl kromě devadesátkový nostalgie taky příslib "strašidelnýho domu", jehož nenaplnění pak buď zklamalo nebo nadchlo, ale rozhodně hru přifouklo co do obecný známosti. Plus samozřejmě celá ta LGBT rovina.

      Vymazat