menu

सत्याग्रह

? ! $

21.4.13

Poučení z krizového vývoje

Pomoc! Jsem lapenej v počítači, respektive v obvodech počítače, respektive v abstraktní reprezentaci obvodů, nebo lépe řečeno útrob počítačového systému, odkud lovím data a kredity a energii a programy, zatímco systém se mě snaží umořit a vypudit záplavou virů a softwarových démonů a šifrovaných klíčů a nezáplatovaných vad, prolézajících sektory jak se jim zlíbí. Osm úrovní mám dávno za sebou a jediný stisk Esc by mě dokázal vysvobodit na plochu, jenomže tahle kyberkleptománie mě zamkla do sebe a odmítá pustit.


Jako má Matrix svého Architekta, má i matice 86856527 svého Michaela Brougha alias @smestorp. A pokud má Michael nějaké krédo, dá se shrnout do konstatování
“The idea that a bug could produce strange and interesting effects is a mythology that I like.”
v rozhovoru pro Wired. Na tohle pochopitelně nemůžu neslyšet, protože jsem dospíval s kartami Oblique Strategies a hned ta první, nejslavnější, říká
HONOUR THY ERROR AS A HIDDEN INTENTION.

Dá se podobná filozofie přenést i na hráče, aplikovat v učení se cizím systémům? Až po zhruba dvaceti zahráních mi secvaklo, že každé pole má svou jasně danou hodnotu. A po dalších dvaceti, že PUSH můžu použít k natlačení libovolného nepřítele do programu a odtamtud ho vypálit DEBUGem. A konečně že tohle celé je zbytnělá smestorpova Zaga-33, roguelike cesta za zničením mimozemského mozku, kterou dohrát bylo daleko větší peklo, než by se od seznámení s pravidly zdálo.


Co do pravidel je Michael Brough génius, tečka. Jeho hry vznikají v řádech dní (obvykle pro různé soutěže), ale čím víc času s nimi strávíte, tím jen stoupá míra úžasu z permutací, které dokáže na miniaturních plochách generovat. Když John Romero prohlašuje, že design je zákon, u Brougha jde rovnou o zákon přírodní. V Corrypt dokonce prorůstá do samotného herního světa a zrcadlí se v jeho svébytné estetice. Ještě jsem nenasbíral dost odvahy se mezi osmibitové houby vrátit a prolámat se hádankami, které si nezadají s hlubinami ZZT, ale mám naneštěstí spoustu jiné práce.


Přebít své aktuální (40 naživu, 42 se smrtí v posledním sektoru) skóre v 86856527, například. A protože její neotesaný kyberpunk postrádá hudební doprovod, dovolím si od boku notně zaprášené, ale funkční doporučení: Lunatic Harness od μ-Ziq. Brace yourself, Jason!  ale tomu ne vždycky veselému smileymu si samozřejmě říkejte, jak chcete. A narozdíl od autora, který jeden ze svých vedlejších projektů přímo vystavěl na chybě v kódu, se s vadami

fig. 1
fig. 2

rozhodně nemazlete.

Žádné komentáře:

Okomentovat