menu

सत्याग्रह

? ! $

30.1.13

The Times They Are a-Changin'

Já čekám v Čechách a život už je blízko? Čekám na vydání článku, který mi sežral jednu zapálenou noc a něco plamenné argumentace, když jsme se s P. neshodli na vulgárním nadpisu a navrch jsem pak text na požádání oproti původnímu záměru rozšiřoval. Čekám, jestli vyjde v celistvý podobě, a čekám, jestli si ho lidi přečtou a pokud přečtou, jestli k tomu napíšou i něco kloudnějšího, než obvyklý měšťácký žvásty. Mám už tohohle — ano, herního — měšťáctví po krk. Nejsvobodnější médium a nejhalasnější konzervy, že i hudební scéna je proti tomu inkubátor liberálního myšlení. Ten článek se týká rovnoprávnosti a je letos shodou okolností už druhý, co jsem na dané téma angažovaně stihnul: v prvním píšu o bourání zdí, oddělujících tzv. malé a tzv. nezávislé a tzv. No tak běž domů, maličká, už máš přece dávno spát! hry od těch v e l i k ý ch a jejich monopolu na Seriózní pokrytí ze strany herních médií a Seriózní zájem ze strany konzumentů. Kde skončil? Snad. Někde.

Gorby, pls.

Už když Minecraft vydělal 789 655 334 712 dolarů, bylo každému jasné, že časy se mění. Ty herní ale ve skutečnosti nemutují prostřednictvím peněz, jak by se hodilo do krámu marketingovým pijavicím a dalším tzv. zbytečným složkám všehomíra (protože peníze se kvantifikují víceméně samy a zbytečnému člověku díky tomu zbyde spousta času na zbytečné věci). Naštěstí tak jako revoluci neodvysílá televize, tak se ani převrat v herní kultuře nenechá napasovat do odumřelých šablon a hlavně do myšlení lidí, kteří převratným záležitostem nerozumí a snad ani z povahy své krátkozrakosti rozumět nedokážou. Je nám líto, the revolution will be no re-run; the revolution will be live.

A netřeba přitom spoléhat na klasiky aktivistické poezie: stále doutnající Romerovy manželky představují jednu z nejsilnějších reflexí herní scény vůbec a chce se mi plakat nejenom vzteky, jen co si představím tu hordu, kterou když už potem krví slzami dotlačíte něco takového číst, tak jí to stejně protéká očními bulvami a rovnou ven tou samou dírou v zátylku, kudy do sebe z druhé strany dobrovolně pumpuje banality & brak. Demarkační čára mezi těmi, kterým daleko víc řekne Geralt než Ginsberg a naopak, nemůže být zřetelnější. Jak že jsme na tom s těmi zdmi?

Pokud si jejich bourání žádá akurátní bagr, nenajdeš větší lžíci, než jakou představuje demokratizace tvorby. Psal jsem o ní před dvěma lety a dnes bych se nebál nazvat opatrným štěstím ten pocit, kdy všude kolem pučí sebevědomé, na formáty a metriku nevázané hry. Takovou může být z jednoho směru třeba FTL, kterou jsem zdolal se suverenitou sobě vlastní


a takovou může být z docela jiného směru The Hunt for the Gay Planet, u které jsem se bavil mnohonásobně víc (kvantifikuj TOHLE), než když jsem sledoval, jak kolega hraje sleduje třetí Assassin's Creed. A kdo snad zuby nehty hryže drásá dogma, že zábava se v herním světě může rovnat jen zábavě v prvním, kratochvilném plánu, aťsi. A kdo snad zuby nehty hryže drásá dogma, že zábava snese jen podobu vypucovanou a ohlazenou do Jediné Stravitelné Formy, ať se s ní klidně ožení a mají spolu dvacet dětí.

Jednu věc ale neodpustím: pohrdání a výsměch. Dvě věci! A obě založené na prachobyčejných předsudcích. Ty se sice táhnou s člověčím uvažováním odjakživa, jenomže jedna věc je předsudky přiznat a druhá se v nich s pokrčením ramen dál nerušeně plácat, nebo dokonce blaženě rochnit. Předsudky jsou dobré tak možná k tomu, abychom se z nich oklepali a mohli se pochválit, co jsme to za osvícence.
And don’t criticize
What you can’t understand
Časy, kdy býval Dylanův skřehot leckomu k smíchu, jsem propásnul, ale často ten příklad používám. Jak zpívají Živé kvety, i slabým hlasem lze říkat silné vety a pro hry to teď platí víc než kdy dřív. Stručná Gay Planet a hlavně loňská dys4ia od stejné autorky jsou díla DIY generace, která už o sobě nemusí (a ani nehodlá) pochybovat. Pokud jste snad neměli tu čest, poslužte si — když o dys4ia někdo mluví jako o hře roku, nejsou to plané řeči, a že by snad hrou něčího roku nemohla být intimní flashová zpověď? Aha, na tenhle paragraf Zákoníku hráčských píčovin jsem asi chyběl. Zrovna scéna kolem Anny Anthropy je sice v očích měšťáka obludárium, ale tím spíš živí chuť zvedat stavidla a zaplavit naše konvencemi obestavěná ghetta živou vodou, sbírající se mimo střední proud (tedy takový, co ve skutečnosti moc neproudí, ale stojí a zahnívá).
Come gather ’round people
wherever you roam
And admit that the waters
around you have grown
A jestli máte snění o blahodárné potopě čistě za ventil frustrovaného nonkonformisty, nepřeju vám dostat na držku pěstí frustrace, jakou si nenechávají pro sebe právě A.A. & spol.: kde moje obecně spíš smířlivá povaha zachovává dekorum, tam sbírá dech autentické naštvání herního undergroundu. Na co, respektive koho? Na nás hráče, na naši vzájemně krmenou zatvrzelost vůči všemu cizímu. Že jsme tolik uvykli vnímání her optikou generace vyrůstající v časech, kdy médium sotva procházelo pubertou, je o důvod víc se vzájemně fackovat za třeba i nevědomou ostrakizaci her, jaké možná nemluví k hráčům, ale rozhodně mluví k lidem.

Je na vás, kým se cítíte být spíš.

4 komentáře:

  1. Lukáši, copak je to (789 655 334 712 dolarů) za číslíčko? Pokud mi unikla satira, v pořádku – jinak je to přepálený. Notch není PSY.

    OdpovědětVymazat
  2. V dokumentu o Mojangu povídal vývojář (jedna z herních legend, které teď koukolem vyskakují - Chris Hecker), že hry jsou momentálně v obdobné fázi, v jaké byl film na úplném! začátku 20. století - za pravdivost tohoto příměru bych strčil hlavu do ohně. S postupnou (hovno postupnou, samotné zrychlování se zrychluje) virtualizací našich koníčků/volného času/zábavy, každodenních úkonů, přijímání umění, ale i práce, uchopení sociálních vazeb a vůbec nalézaní svého místa v novodobé polis, bude časem velmi snadné změnit optiku s jakou nahlížíme na hry. Evoluce a zrání tohoto žánru života už je patrná teď, stačí mít hlavu otevřenou a dávat věci do souvislostí. Na současné 3Á tituly bude nahlíženo jako na herní pravěk - primitivní období - né snad kvůli zastaralé grafice či omezeným herním principům, ale pro samotný přístup ke hře, který nám ona sama vnucuje-dovolí. Myslím, že tohle si uvědomuje velká část generace, která na hrách vyrostla, že zkrátka současné paradigma tvorby a recepce her je překonané a! je tu hlad po nových směrech.

    OdpovědětVymazat
  3. Reakce na Hobbita:

    U her je ten problém, že co je svět světem, jsou to pořád hry; některé z nich jsme si onálepkovali slovem sport, ale stále jsou to v našich očích hry.

    Kdy jsme naposledy karty, šachy, kostky považovali za umění? Až když jsme je někam namalovali, vytesali, na plátně rozehráli.

    Nevím, čím to je, ale tak to prostě je. Jsem zvědavej, kam se to médium vyvine a jestli se toho vůbec ještě dožiju.

    Rozhodně je teď dost patrný vzájemný ovlivňování filmu a videoher; což nevím, jestli je úplně super.

    OdpovědětVymazat