menu

सत्याग्रह

? ! $

7.7.12

Toto se nelíbí uživateli Vasquezová

Poslední týdny díl po dílu reprízuju všechny Vetřelce, protože Prometheus. Ne snad, že by další Scottův přešlap zasloužil zvýšenou mentální investici, ale Vetřelci jsou přesně ta série, kterou člověk bere za prozkoumanou, aby si pak uvědomil, že první dva filmy viděl naposledy před dvaceti lety a třetí dokonce vůbec, jakkoli děj dávno nasál z vyprávění a Wikipedie. A jsou to poučný návraty, oživující kromě vzpomínek i fakt herními tvůrci opakovaně míjenej: středobodem toho vesmíru není jen Gigerova bestie, ale především


praporčík Ellen Ripleyová. Pokud s jejími kosmickými trampotami nejste obeznámeni, následující výčet vynechte. Váš případný křik SPOILERY! tu nikdo neuslyší.

Takže:
  • Vesmírný tahač Nostromo přistává na LV-426, John Hurt si odbude příliš blízké setkání třetího druhu a Ripleyová logicky odmítá pustit kontaminovaný výsadek zpátky do lodi (zdravíme "vědeckou" posádku Promethea!).
  • Zatímco kolegové se psychicky i fyzicky rozpadají, Ripleyová přebírá iniciativu a posléze i plamenomet.
  • Když objeví vetřelce v raketoplánu, kterým se pokouší uniknout, zachová chladnou hlavu, převlékne se do skafandru a harpunuje černého pasažéra ven, kde ho promptně flambuje tryskami.
  • Množné číslo v názvu pokračování předjímá problémy, vyplývající z rozhodnutí LV-426 kolonizovat. Ripleyová má za sebou sedmapadesát let hibernace, ale nebrání jí to zodpovědné osoby rázně zepsout.
  • Kolonie se odmlčí a Ripleyové je nabídnuta role poradce na záchranné misi. Nočním můrám navzdory nabídku přijímá a vrací se na místo, odkud je nabrala.
  • Situace se trénovaným vojákům vymkne z rukou, takže ji popadne Ripleyová: sedá za řízení obrněného transportéru, vrazí s ním do komplexu a zbývající vojáky zachrání.
  • Od jednoho z nich se později učí zacházení s pulzní puškou a podvěšeným granátometem.
  • Pár minut do jaderného výbuchu otáčí zpátky do nitra stanice, aby zachránila holčičku Newt. Cestou stihne spálit hnízdo vetřelčí královny.
  • Samotná královna to také zkouší bez lístku, ale je ze Sulaco promptně vykázána Ripleyovou v nákladním exoskeletu. Do smrti dobrý?
  • Ne, všechno vylejt! Oheň na palubě Sulaco vyplivne trio hrdinů, přeživších minulý díl, do evakuačního modulu a ten padá na vězeňskou planetu Fiorina 161. Zachrání se jen Ripleyová.
  • Dole na planetě přemůže svůj žal a nařídí pitvu utonulé Newt, aby se ujistila, že v dětském hrudníčku nečíhá zlo.
  • Na obědě v kantýně se místní kněz Ripleyové představí jako násilník a vrah. Ripleyová si přisedne.
  • V neozbrojené věznici se vylíhne vetřelec. Ripleyová přijde s plánem, jak ho lapit do pasti.
  • První past je sabotována, do druhé se vetřelec odmítá nechat vlákat. Ripleyová ho popadne za ocas a táhne dovnitř.
  • Když je po všem, zbývá ještě pořešit zárodek královny v jejím těle. Navzdory naléhání PR oddělení Weyland-Yutani se Ripleyová obětuje skokem do rozpálené vysoké pece.
  • (a tady to utneme — na čtyřku je jednak i přes její četný pozitivní *cough* Winona *cough* stránky lepší zapomenout, ale hlavně už postrádá skutečnou Ripleyovou)

Zhruba před rokem jsem se na
gamescomu ptal Briana Martela, samozvaného "art czara" Gearboxu, kým nebo čím hodlají element Ripleyové zastoupit. Z odpovědi se kroutil, až vykroutil. Odvozuju ji tedy z následujícího..
Gearbox producer Brian Burleson has said that Aliens: Colonial Marines will not feature any female marines when playing multiplayer modes.
Did IQs just drop sharply while I was away?

3 komentáře:

  1. Ondra Hrabec8/7/12 08:55

    Kamárád mi nedávno vyprávěl, že tvůrci Vetřelce vycházeli při vytváření strachu z dvou ústředně mužských obav - orálního znásilnění a porodu. Docela zajímavé, že jediný akceschopný prvek v tom dramatu je právě silná postava ženy a na druhé straně hodně živoucí potvůrky se zálibou v rozpínavém množení (varianta mateřského pohlcujícího principu známa z mytologie). Jak píšeš, trochu zvláštní, že tyhle "nuance" se do herních adaptací univerza nevejdou. Někdy mi přijde, že se snaží napasovat představu hry na existující téma, přičemž by to mělo být přesně naopak - na začátku procesu si ujasnit, kterými emocemi chci na hráče působit a pak až jaký žánr, featury, prostředí se na to nejvíc hodí.

    OdpovědětVymazat
  2. Právě ty prvky sexuálních témat - ať už hodně skryté, jako třeba embryo vetřelců podobné určitému orgánu co proráží mužské vnitřnosti, nebo jasnější, jako duchapřítomná, inteligentní a přitom pořád ženská hrdinka - jsou ve hrách pořád něco nemyslitelného. Násilí v pohodě, cokoli sexuálnějšího má obrovský vykřičník a velké NE-NE.
    I mužské postavy se ve hrách stávají často karikaturami, ale u ženských postav je to v podstatě pravidlo. Hry jsou ještě pořád v rané pubertě. Kolik her s opravdu zajímavou hrdinkou si dokážete vybavit? Longest Journey a...hmmm...nevim, možná pár japonských RPG a Mass Effect (kde je ale ženská Shepardová až na páté koleji, všude je prezentován mužský Shepard)? A Lara Croft, Bayonetta, Bloodrayne atd.? To jsou přesně ty schematické figurky.

    Naprosto s tebou souhlasím, že trilogie Vetřelec (zbytek raději nepočítám do stejného univerza) je hlavně "vetřelec vs Ripleyová vs strach". Vyhodit to téma úplně z her je veliká škoda. Je to osekání tématu o to hlavní, nechávají se jen líbivé kulisy.
    Smutné je i omezení teroru - v nových hrách je hráč jako mariňák naopak to brutální, neohrožené, arsenálem ověšené monstrum, co kosí vetřelce po stovkách, ne někdo, kdo musí najít cestu jak odolat brutálnímu a mnohem silnějšímu monstru. Je to jak kdyby do herního zpracování The Thing hráče vybavili senzorem, který okamžitě odhalí jakoukoli Věc v okolí a dali mu do rukou plamenomety s nekonečnou municí. A brnění. Prostě je to pak úplně jiný příběh.

    On je smutnou ukázkou toho, jak se tahle témata vyvíjejí, třeba i aktuální třetí Dead Space, kde mění atmosferickou horrorovou hru na standardizovanou akční rubačku s neohroženým hrdinou-zabijákem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kostěj Nesmrtelný24/7/12 13:54

      Spousta adventur, namátkou třeba obě Syberie, Still Life... Klasický RPGčka á-la Baldur's Gate. Kerriganová ze StarCraftu (prvního) taky nebyla zrovna k zahození :).
      Neřekl bych, že je to taková bída, akorát se nesmí člověk dívat jen na F(T)PS akce.

      Vymazat