Skončil letošní ročník hudebního bienále Ostravské dny a já tam zase nebyl. Z důvodů radostnejch i smutnejch jsem stihnul jen úvodní koncert a musel si nechat utéct mimo jiné provedení skladby Many Many Women, což mě mrzelo dvojnásob, protože jsem s jejím autorem, v New Yorku působícím dirigentem a skladatelem Petrem Kotíkem, vedl v červnu řeč — a moc mě to bavilo.
Soudobá vážná hudba
bojuje o pozornost v konkurenci nejenom hudby populární, ale hlavně pod tlakem zavedené
klasiky. Jsou Ostravské dny baštou, odkud lze vést její obranu?
Neoddělujte soudobou hudbu od celkové situace, která vás
obklopuje od dětství. Pod tlakem jste od chvíle, kdy se narodíte. Záleží na
porozumění svému okolí a taky sám sobě. Musíte vědět, kam jdete a kudy, od A do
B do C. Tlak ke konformitě je přitom ve všem, co vás obklopuje: ve společnosti,
v politice, v práci... Polemizujete se svým šéfem, ztratíte místo! Ale zase
když s ním nepolemizujete, tak ztratíte určitou integritu a co je pak horší?
Přijít o místo, nebo o sebe sama? Hemingwaye se jednou ptali, proč dal jakožto pařížský
dopisovatel Toronto Star v novinách výpověď, když měl přece malé děcko a
potřeboval stabilní příjem, ale on zmínil právě důležitost integrity. A řekl
něco, co mi utkvělo dodnes – že integrita je jako panenství, to ztratíte jenom
jednou. A s tímhle vědomím děláme Ostravské dny. Je to těžké, ale nedovedeme si
to představit jinak. Samozřejmě jsme pod tlakem a samozřejmě bychom se mohli
podbízet támhle a onde. Ale když je člověk ryzí, tak na druhou stranu získá
podporu určitých lidí, kterou by jinde nenašel. Já už jsem si dávno uvědomil,
že ať dělá člověk co dělá, bude mít problémy. Představa, že se problémy zmírní,
pokud začnete dělat kompromisy, to jsou fantazie. Lidi, kteří dělají
kompromisy, mají také problémy! A když už má mít člověk problémy, tak proč ne v
situaci, kdy dělá přesně to, čeho si je vědom, že by měl dělat?
V Ostravě máte
problémů minimálně, podle vašich slov vám tam nikdy neházeli klacky pod nohy.
Kde se v tom regionu bere taková otevřenost novým věcem? Táhne se to už k přijetí
Janáčka...
To je otázka, kterou si kladu od počátku, a má podle mě mnoho
společného s historií. Řeknete si, že padesát let nazpátek už jsme v úplně
jiném světě, ale vůbec ne! Určité věci, které se stanou v určité lokalitě určitým
lidem, ty potom pokračují v mentalitě jejich potomků klidně sto, dvě stě, tisíc
let. Vezměte si, jak málo národů je cyničtějších, než ten náš. A jak málo
národů v takové míře nepostrádá spojení s vírou. Což má společnou logiku – málo
národů bylo překatolizováno takovým násilím, jako to potkalo nás. Dovedu si
představit, že se právě způsob té katolizace podepsal na proměně dřív pobožného
národa. Vyrovnali jsme se s ní skrze cynismus a nabrali určitý odstup nejen od
věcí duchovních, ale také duševních. Oproti tomu severní Morava, ta byla blízko
protestantského Slezska, daleko od Prahy i Vídně. Mám za to, že tahle staletá
historie se odráží i v lidech, které v Ostravě potkáte dnes.
Banda vznikla pro
účel festivalu, ale první soubor jste zakládal už v devatenácti. Byl vznik
porevolučního soudobého tělesa jen otázkou času?
Nikdy jsem neměl ambice stát se slavným virtuosem a soubory
jsem nezakládal ve snaze prosadit je jakožto „ty nejlepší“. Nezajímalo mě
prezentovat virtuozitu a um, protože takové věci považuji ve svém oboru za
samozřejmost. Bandu nastartoval můj pocit, že bychom měli dělat muziku, kterou
nikdo jiný dělat nebude – dokud to sami nezorganizujeme. Ten pocit mám stále a
nezlobil bych se, kdyby mě už pustil, protože bych se mnohem radši věnoval
jiným věcem, než je organizace a produkce. Potřebovali jsme komorní orchestr, protože
do té doby jsme ho vždy skládali z hudebníků na volné noze a studentů a nikdy
to pořádně nefungovalo. Napadlo nás pozvat si někoho ze zahraničí a při jednom
dlouhém telefonátu do Düsseldorfu, kdy jsem zkoušel dojednat soubor
musikFabrik, zazněla částka 50 000 eur. Řekl jsem si, že za to přece můžeme mít
vlastní musikFabrik a bude dělat přesně to, co chceme my! A nebudu se muset s
nikým dvě hodiny dohadovat o programu. Od položení sluchátka už vše vedlo přímo
ke vzniku Bandy.
O vašem programu jste
prohlásil, že nepřitahuje konvenční publikum, ale Philip Glass má právě tohle
publikum omotané kolem prstu. Jde to všechno na vrub líbivosti jeho hudby?
Když Glass začínal, studoval v Paříži a nakonec musel odjet,
protože tam jeho hudbu nikdo nebral vážně. „Tohle není hudba!“ říkali mu. Nenapsal
by tam ani čárku, takže se vrátil do Států, která se od Evropy v jedné
podstatné věci odlišuje: lidé ve Státech nemají názory. Muzikant dostane noty,
snaží se to zahrát co nejlíp a nemá názor, jedině až po koncertě, kdy může
dojít k nějaké reflexi. V žádném případě neexistuje, aby americký hudebník
prošel první zkouškou s časopisem v ruce a zkouška zněla naprosto
katastrofálně. Nebo aby dělal ramena, povyšoval se nad skladbu. V Americe tím
pádem Glass okamžitě našel hudebníky, se kterými mohl pracovat, i když ani to
neznamená, že snad začínal jako úspěšný skladatel. Teprve pak se NĚCO změní a hudba
začne být úspěšná, ale proč? To je pro mě velká záhada. Chystáme s Philipem
seriál rozhovorů a já jsem si uvědomil, kolik toho máme společného, a v kolika
věcech se diametrálně lišíme. Nejde o to, jestli je v tomhle jeden z nás lepší
nebo horší, prostě jsme každý jinde. K něčemu přistupuje zcela odlišně, k
něčemu naprosto stejně, se stejnou historií. Já vyrůstal v rodině avantgardních
umělců, otec Jan byl do poloviny 60. let na černé listině a peníze pro mě nikdy
nehrály roli. Nezajímám se o stav svého účtu, nechci s tím mít nic společného.
Glass ale vyrůstal v rodině obchodníka s gramodeskami, tudíž obchod s hudbou ho
provázel odjakživa, a i proto se dívá na produkci hudby úplně jinak. Ne snad,
že by kšeftoval, on vám přímo řekne – tuhle muziku jsem dělal z komerčních
důvodů a nestydí se za ní, nesedí nikde na trůnu velikánského umělce, odkud by zakázky
byly pod jeho úroveň. Pochopil určité možnosti své hudby a v nejlepším slova
smyslu je vytěžil. Já když vedl libovolný soubor, šlo o těleso podporované z
veřejných nebo soukromých prostředků. Glass založil svůj ansámbl a bokem u toho
taxikařil, aby vydělal na honoráře pro jeho členy. A ten soubor drží dodnes,
protože má pevnou ekonomickou strukturu. Hráči mají zdravotní pojištění, mají životní
jistotu a on má jistotu v nich, že mu dorazí na zkoušku. Já pracuji s
hudebníky, kteří mají enormní zájem s námi hrát, ale pochopím, když se někomu
termín kříží s dobře placeným umístěním. Glass není velký umělec, který se
zaprodal. Dělá svou práci s určitou představou, jak by ta práce měla vypadat a
probíhat, a je báječné, že ho to živí, a že to živí i lidi kolem něj, takže se
může skládání věnovat naplno. Evropané tohle ještě moc nechápou, vidí všechno
homogenně. Buď je to takhle a takhle, nebo je to špatně.
Banda je poskládaná
mezinárodně a potkává se až na zkouškách, funguje ale i nějak v tom mezičase,
kdy jste rozstrkaní po celém světě?
Když věci děláte intenzivně a děláte je dobře, tak ve vás
zůstanou. Na letošním Pražském jaru jsme hráli Ligetiho klavírní koncert, už
asi popáté. Každé to provedení je obrovský krok dopředu! Že na to rok nesáhneme
ještě neznamená, že pak nevíme, o co jde. Jistě, první den zkoušek bývá velmi
těžký, druhý už docela jde a třetí den máme hotovo. Zkoušení v krátkém časovém
prostoru, jak ho provozujeme my, je možné s lidmi, kteří se sjedou a nemají nic
dalšího na práci. Žádný rodinný program, žádné profesní závazky, můžeme jim
nasadit rozvrh přesně podle našich potřeb. S místními hudebníky nic takového nepořídíte.
Opakované setkávání je klíčové, tvoří součást proměny, která je hudbě vlastní.
Třeba ve výtvarném umění máte dílo v podstatě stabilní, můžete se k němu vracet,
když vás zajímá, ale v muzice to tak není – máte jen jednu příležitost a ta je vzápětí
pryč.
Hlásíte se k Varèseho
konstatování, že analýza zabíjí hudbu. Na vystoupení v rámci Pražského jara
jste ale neodolal a pronesl před několika skladbami úvodní slovo. Jak důležité
je hudbě rozumět? A nebojí se konvenční publikum také toho, že prostě soudobou
hudbu nepochopí?
Strach nemůže mít nikdo. Strach je vytvářen médii a školami,
společností. Všude sedí podprůměrní, nevzdělaní lidé, kteří z nějakého důvodu
dostávají slovo, kteří se prosadí a infikují občany opatrností. Zrovna Praha má
problém s lidmi, kteří řídí umělecký život, ne s konvenčním publikem. Ostatně
konvenční publikum... já nevím, co to je. Publikum je publikum. Stačí několik
slov, jako tehdy na Jaru, několik vyjasnění určité situace, a hned posloucháte odlišným
způsobem. To, co o něčem a někom víte, má naprosto zásadní roli – ne to, jak
něco vypadá! To je irelevantní. Když jsem kdysi začínal pracovat s Janáčkovou
filharmonií, hrozilo to stávkami, hráči se rozčilovali, šlo o velice těžký
proces a po patnácti letech? Nejnáročnější program, na který by se jiný
orchestr v Čechách rozhodně netvářil, je OK. Ono vám to dojde! Když máte
určitou inteligenci, tak vám to prostě dojde. A když ji nemáte, tak asi
nechodíte na koncerty a děláte něco jiného, jdete třeba na box. Podívat se, jak
si někdo vzájemně rozbíjí nos. Což je taky OK! Asi budete patřit do jiného publika.
Ale strach? Strach má člověk z něčeho, co mu může ublížit. Cis nebo fis vám
ublíží jen těžko.
rozhovor vyšel v 30. čísle magazínu Full Moon
Na box nechodím, klasiku si občas poslechnu v autě, a podle nálady mě i dokáže překvapivě silně oslovit, ale nikdy ne tak, abych pátral po interpretovi nebo šel na koncert vážné hudby. Přesto si jako mín inteligentní než třeba pan Kotík nepřipadám. Dle mého názoru ten pan Kotík dosti zvšeobecnuje, a je to u lidí z umělecké branže dosti běžné, pořád se cítí nějak zneuznaní.
OdpovědětVymazatBez jakýhokoli zlýho podtónu myslím, že zneuznání v tom čtete špatně. Kotík s Ostravou mají uznání, že by s ním mohli vykachlíkovat celou Dolní oblast.
VymazatJinak se narážka na míru inteligence týkala schopnosti otevřít se hudbě, která je na poslech obtížná.
Mě tedy rozhovor dost zaujal. Jednak mě navnadil na další Ostravské dny. Dost mě ale zaujal jeho pohled na víru u nás. Řeším to dost i jako terapeut. Lidem prostě ta víra chybí. Problém vidím podobně jako on v pevné vázanosti na křesťanskou, zejména katolickou církev. Pokud člověk není katolík, není ani věřící. Ale to je nesmysl. Víra je podle mě hlavně nějaký vztah k životu - cítění, důvěra k životu, s církvemi to má myslím pramálo co dělat. I když je to asi dost specifický názor. Každopádně ta ztráta víry má hodně co dělat s cynismem.
Vymazat